Yoga is een discipline van het hindoeïsme, dat staat voor vereniging. Namelijk de vereniging van lichaam en geest. Yoga heeft dus zowel fysieke als mentale voordelen. Door verschillende houdingen aan te nemen in hoge snelheid en intensiteit verbetert jouw conditie en verbrand je calorieën. Daarnaast verbetert jouw balans, spierkracht, lichaamshouding en lenigheid. Op mentaal gebied helpt Yoga je te ontspannen door middel van ademhalingsoefeningen. Je zal meer energie en minder stress ervaren. Ook hebben Yogi’s (beoefenaars van Yoga) vaak minder pijnklachten, depressies en angststoornissen en een lagere bloeddruk.

In het kort

  • Meer rust
  • Meer energie
  • Voel je ontspannen en kalm
Plan een gratis proefles

Waarom meedoen met Yoga?

Yoga staat bij sommige mensen bekend als zweverig. Onze Yogales duurt een uur en is een echte work-out, waarbij je zeker zult zweten en calorieën zult verbranden. Je hoeft geen ervaring te hebben om deel te nemen aan de training. Onze gecertificeerde trainer doet er alles aan om jou te helpen de juiste houdingen aan te nemen en om blessures te voorkomen. Wij raden aan om Yoga in jouw trainingsschema te combineren met een krachtige training voor de beste resultaten. De Yogalessen worden ondersteund door rustgevende muziek en we gebruiken yoga matten, blokken en dekentjes bij de oefeningen. 

Yoga-1

Wat kan je verwachten van Yoga?

Onze Yogales begint altijd met een moment van stilte om bewust te worden van jouw ademhaling en van jouw mentale en fysieke gesteldheid. Daarna doen we oefeningen om het lichaam los en warm te maken. Dan kunnen we beginnen met de verschillende yogahoudingen, die we zowel staand als zittend of liggend uitvoeren. De les wordt afgesloten met ademhalings- en ontspanningsoefeningen. Zorg er zelf voor dat je comfortabele kleding draagt en dat je een flesje water en een handdoek meebrengt.

Yoga-2

Welke varianten heeft Yoga bij Fitland?

Bij Fitland bieden we Yoga aan in de varianten Yin Yoga, Power Yoga, Yin Yang Yoga, Hatha Yoga, Vinyasa Yoga en Mindfulness.

Yin Yoga

Yin Yoga is een relatief rustige yogavorm waarin posities langer vastgehouden worden, zo heb je meer tijd om je grenzen te verkennen en te verleggen.

Power Yoga

Power Yoga is een krachtige vorm van Yoga waarbij de ademhaling en bewegingen in een vast ritme worden uitgevoerd.

Yin Yang Yoga

Yin Yang Yoga is een training waarbij gefocust wordt op het versoepelen en versterken van bindweefsel en gewrichten. Het Yin gedeelte van de les is vooral gericht op zittende houdingen. In het Yang gedeelte wordt vooral gelet op uitlijning en ademhaling en is ook iets actiever. Yin Yang Yoga kan ook wel worden gezien als een combinatie tussen Yin en Power Yoga.

Yoga-3
Hatha Yoga

Hatha Yoga is een klassieke vorm van yoga waarin een evenwicht tussen inspanning en ontspanning centraal staat. Door rustige, meditatieve houdingen ontstaat er ruimte om waar te nemen en te ontspannen.

Vinyasa Yoga

Vinyasa Yoga is een vloeiende, dynamische vorm van yoga waarbij verschillende houdingen elkaar afwisselen op het ritme van de adem. De voortdurende focus op adem en beweging brengt de aandacht gemakkelijk in het nu. Elementen uit de zonnegroet zijn een steeds terugkerend onderdeel en worden gebruikt als verbinding tussen de houdingen. De nadruk ligt in deze les op de fysieke inspanning: het vergroten van (innerlijke) kracht, concentratie en uithoudingsvermogen.

Mindfulness

In een les mindfulness wordt gewerkt aan stressreductie en ontspanning. Deze les is geschikt voor iedereen met of zonder blessures, burn-out of depressie.

Yoga-4

Doe gewoon een keertje mee!

Plan een gratis proefles

Blijf op de hoogte van Fitland

Meld je aan voor de nieuwsbrief