Blijf op de hoogte

  • Elke week een nieuwe blog!
  • Geschreven door Nikky, stagiair opleiding voeding en diĆ«tetiek
  • Volg Fitland Goes ook op social media

Koolhydraten

Gepubliceerd op 10-10-2022

Koolhydraten of suikers worden vaak gezien als de grote boosdoener als het om afvallen gaat. Maar zijn koolhydraten nou echt zo slecht voor je zoals iedereen beweert?

Lees meer

Vetten

Gepubliceerd op 17-10-2022

Net als koolhydraten zijn vetten niet de beste vriend van mensen als het aankomt op afvallen en gezondheid. Maar vetten horen net als koolhydraten ook bij de macronutriënten (macro’s). Je lichaam heeft alle macro’s nodig, dus ook vetten. In deze blog ga ik uitleggen waarom vetten zo belangrijk zijn en dat het geen dikmakers hoeven te zijn.

Lees meer
 

Eiwitten

Gepubliceerd op 24-10-2022

Het volgende macronutriënt waar ik het over ga hebben is eiwit. Eiwitten worden ook wel proteïnen genoemd. Dit is een naam die vaak bekend is onder de sporters.Er wordt namelijk veel gedacht dat eiwitten alleen belangrijk zijn voor de mensen die veel krachttraining doen en spieren willen opbouwen. Niets is minder waar! In deze blog vertel ik waarom eiwitten belangrijk zijn voor iedereen. 

Lees meer

Vezels

Gepubliceerd op 31-10-2022

In de blog over koolhydraten heb ik voedingsvezels al eens genoemd. Vezels zijn koolhydraten die niet door de darm kunnen worden opgenomen en worden verteerd. Ze hebben wel enorm veel gezondheidsvoordelen. Het is daarom erg belangrijk om voldoende vezels te eten. Dit kan best eenvoudig zijn.

Lees meer

Vitaminen

Gepubliceerd op 7-11-2022

Vitamine A, C, E, enz. We kennen ze allemaal en weten allemaal dat ze goed zijn voor je. Toch zijn we er veel minder mee bezig dan met het eten van de macro’s. Dit komt omdat er veel minder kennis is over vitaminen. Wat zijn de functies van die vitaminen? Wat gebeurt er als ik te veel of te weinig vitaminen eet? Waar zitten de meeste vitaminen in? Al deze vragen worden beantwoord in deze blog.

Lees meer

Cholesterol en Bloeddruk

Gepubliceerd op 14-11-2022

Er zijn heel veel verschillende ziektes een aandoeningen. Heel veel van deze aandoeningen zijn onder controle te houden met voeding. Denk aan het verminderen van de zoutinname of het beperken van de inname van verzadigd vet. In deze blog ga ik het hebben over een verhoogd cholesterol en een verhoogde bloeddruk en hoe je dit kan voorkomen/ verminderen d.m.v. voeding. 

Lees meer

Diabetes

Gepubliceerd op 21-11-2022

Diabetes, ofwel suikerziekte, komt veel voor bij mensen. Je hebt diabetes type 1 en diabetes type 2. Diabetes type 1 is moeilijk te voorkomen of onder controle te houden met voeding. Diabetes type 2 daarentegen wel. Ik heb het hier in de vorige blogs wel eens over gehad. Nu ga ik er wat dieper op in, dus lees vooral verder. 

Lees meer

Starten met gezond eten

Gepubliceerd op 30-11-2022

Gezond eten wordt steeds populairder onder de mensen. Toch is er nog best veel gebrek aan kennis over wat gezonde voeding is en hoe je ermee start. In deze blog geef ik tips hoe je makkelijk kan beginnen aan het creëren van een gezond voedingspatroon en hoe je dit ook volhoudt, want daar draait het uiteindelijk allemaal om. 

Lees meer

Blijf op de hoogte van Fitland

Meld je aan voor de nieuwsbrief